Troosteten en eten uit verveling: hoe voorkom je dat?

Door het vele thuiswerken, bewegen we minder, eten we ongezonder en snacken we meer dan voorheen. Je bestelt wellicht vaker wat lekkers en neemt vaker een ongezond tussendoortje. Hoe voorkom je dat je gaat troosteten of eten uit verveling?

Word je bewust

Een koekje bij de koffie, een extra boterham bij de lunch en chips voor de televisie. Soms heb je voordat je het weet al iets in je mond gestopt. Op deze momenten sta je niet stil bij het feit of je echt trek hebt en dan krijg je al gauw meer calorieën binnen dan je zou willen. Vaak eet je de extraatjes niet heel bewust en daar zit nou net de crux: bewustwording. Lees verder.

Kou zorgt voor een hogere vetverbranding

Je blootstellen aan (een beetje) kou kan je gezondheid een behoorlijke boost geven. Kou heeft maar liefst negen positieve effecten op je lichaam – van meer energie tot een opgewekter humeur.
Koude baden zijn wellicht de bekendste vorm van koudetherapie en worden al sinds mensenheugenis toegepast. Hippocrates noteerde er al de gezondheidsvoordelen van en door de eeuwen heen maakten artsen er melding van. Toch is deze therapie nooit op grote schaal doorgebroken: elk tijdperk lijkt de weldaad van kou te moeten herontdekken. Dat kou goed is voor je gezondheid, wordt pas nu ook echt wetenschappelijk aangetoond.