Mindful eten = bewust eten

Misschien ken je het wel: je eet een paar dropjes, een zak chips of een reep chocolade vrij gedachteloos achter elkaar op. Zonde, want je proeft niet echt wat je eet en je eet al snel te veel. En na afloop heb je spijt. Er is een oplossing: eten met aandacht, oftewel mindful eten.

Hoe en waarom?

Bij mindful eten gaat het er niet over wát je eet, maar om hóe en waaróm je eet. Bewustwording dus. En eten met aandacht. Probeer eens om pas de volgende hap te nemen als je de vorige écht niet meer proeft in je mond. Je zult merken dat je eettempo daardoor heel erg afneemt. En dat heeft voordelen. Lees verder…

Wat te eten voor en na het sporten? Eten rond sportmomenten

Sporten en eten, het is soms een heel gepuzzel. Wat doe je als je wilt afvallen, maar je van sporten heel veel honger krijgt? Wat eet je voor de training? En welke snack is perfect voor na het sporten?

1. Havermoutpap

Havermoutpap is perfect voor sporters. De koolhydraten uit de havermout komen langzaam beschikbaar voor je spieren en de pap levert je (als je melk gebruikt) ook eiwitten. Bovendien is havermoutpap lekker snel klaar. Voeg lekker nog wat vers fruit toe en je hebt een compleet ontbijt. Eet de pap ongeveer 1 à 2 uur voordat je gaat sporten. De spijsvertering vraagt energie van je lichaam. Sporten en eten verteren gaan moeilijk samen, omdat de spieren tijdens het sporten ook veel energie vragen.
Wanneer: als stevig ontbijt, 1 à 2 uur voor de training. Lees verder…