Gaan met die banaan

Banaan een dikmaker? Welnee. Sterker nog, je mag dit gezonde fruit niet laten liggen. Ook niet als je wilt afslanken.
Vroeger, heel vroeger, gingen voedingsdeskundigen ervan uit dat je een voedingsmiddel met veel calorieën links moest laten liggen als je een paar kilo kwijt wilde. Maar de wetenschap schrijdt voort en tegenwoordig weten we dat een en ander ingewikkelder in elkaar steekt. Zo zijn er heel wat waarheden van toen inmiddels naar het land der fabels verwezen. Bijvoorbeeld dat eieren slecht zijn voor je cholesterolgehalte. Ze bevatten wel cholesterol, maar dat wordt nauwelijks door het lichaam opgenomen. En zo zijn er meer voorbeelden van achterhaalde ideeën over voeding. Een ervan is dat bananen niet gezond zijn en slecht voor de lijn. Lees verder…

7 goede redenen om havermout te eten

Havermout is lekker, makkelijk en supergezond. Zeven redenen om havermout regelmatig op je menu te zetten.
Sinds het succes van het boek de Voedselzandloper en de aandacht voor superfoods is havermout populairder dan ooit. Bij het ontbijt als pap of in een smoothie, tussendoor als koekjes of cupcakes: veelzijdig is deze graansoort in ieder geval. Maar havermout is ook lekker, goedkoop en gezond. Zeven redenen om regelmatig havermout te eten.

1. Havermout verlaagt het cholesterolgehalte

In havermout komen bijzondere vezels voor: beta-glucanen. Het zijn oplosbare vezels, die in de darmen veel vocht opnemen. En passant binden ze ook nog wat cholesterol, galzouten en vetzuren. Door dat binden van cholesterol daalt het cholesterolgehalte van het bloed, en dan met name het ongunstige LDL-cholesterolgehalte. In 2011 heeft de European Food Safety Authority (EFSA) deze claim ook goedgekeurd. Lees verder…