Ons snackgedrag onder de loep Waarom snacken we eigenlijk?

Snacken is heel gewoon. Om tien uur een appel, om drie uur een koffiekoekje en ’s avonds tijdens het tv-kijken iets lekkers. Maar waarom snacken we eigenlijk?
Er kan onderscheid gemaakt worden tussen snacks en hoofdmaaltijden op basis van: de hoeveelheid kilocalorieën (kcal) die ze leveren, het oordeel van degene die snackt of eet (zelfrapportage) of op basis van de tijdstippen van snacken of eten.

In Nederland is een snack ieder type consumptie (bijvoorbeeld een chocolaatje, een koekje of een glas sinaasappelsap) dat apart van de hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch, avondeten) gegeten of gedronken wordt. Gemiddeld leveren snacks dertig tot 35 procent van onze dagelijks energie-inname. Uit de Nederlandse Voedselconsumptiepeiling (2012-2016) bleek dat snacks voornamelijk afkomstig waren uit de volgende productgroepen: koek en gebak (87 procent van het dagtotaal), alcoholische dranken (81 procent), niet-alcoholische dranken (70 procent), hartige snacks (65 procent) en fruit, noten en olijven (60 procent). Lees verder….

 

Voedselhypes: hoe we onszelf in de supermarkt voor de gek houden

Een onschuldige voedselhype kan eenvoudig uitgroeien tot een ongezond voedingspatroon. 
Wanneer we in de supermarkt lopen, is het nogal een uitdaging om voet bij stuk te houden en slechts met gezonde voedingsmiddelen bij de kassa aan te komen. En dat terwijl het in principe zo makkelijk lijkt. Je komt de supermarkt binnen en je staat gelijk midden in de groente- en fruitafdeling, daaropvolgend meestal de broodafdeling. Maar daarna beginnen de verleidingen. Supermarkten hebben een ongelooflijk groot aanbod aan lekker, makkelijk, goedkoop, maar helaas wel minder gezond, voedsel. “Nu mag je dit soort voeding best zo nu en dan eten en gaat het er natuurlijk vooral om dat je dat niet alle dagen eet. Maar ruim de helft van de producten die we in de supermarkt tegen komen, zit niet in de ‘Schijf van vijf’.” zegt Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Vrije Universiteit Amsterdam en samen met Jutka Halberstadt medeauteur van het boek ‘Jongleren met voeding‘. En juist de ‘Schijf van vijf’ bevat een lijst met producten, opgedeeld in vijf categorieën, die volgens de laatste wetenschappelijke inzichten goed zijn voor ons lichaam. Lees verder….