Gezond gewicht tijdens je vakantie

'Aside'

Gezond eten en genieten kun je blijven doen tijdens je vakantie. Waarschijnlijk eet je wat meer dan anders, sport je wat minder en drink je meer alcohol, maar thuiskomen met extra kilo’s is echt niet nodig. Probeer zoveel mogelijk hetzelfde eetpatroon te houden en sla geen maaltijden over. Zo voorkom je een hongergevoel.

Gezond ontbijten

Blijf kijken naar de gezonde keuzes die je dagelijks kunt maken. Ga niet elke dag luxe broodjes of croissants eten, maar eet eens havermout, muesli met yoghurt  of neem een roerei met wat groente erbij. Neem ook de tijd om eens te genieten van je eten.

Water drinken

Bij warm weer krijg je vooral veel dorst. Drink dan vooral water, het liefst de hele dag door. Het is erg belangrijk jezelf goed te hydrateren en dat doe je door goed te drinken. Water blijft de beste dorstlesser en bevat geen calorieën. Neem flesjes water mee als je op pad gaat. Als je voldoende water blijft drinken voorkom je hoofdpijn of lusteloosheid. Vind je de smaak wat saai worden, doe er dan bijvoorbeeld een schijfje citroen bij.

Tussendoor

Eet fruit en neem gezonde snacks zoals een handje ongezouten noten, een portie (snack) groente zoals komkommer, cherrytomaten, reepjes paprika of rauwkost. Watermeloen is ook heerlijk. 
Wil je iets van zuivel? Neem dan een schaaltje yoghurt, eventueel met verse stukjes fruit.

Lunch/Diner

Probeer bij het uit eten gaan, het broodmandje vooraf over te slaan. Neem bij voorkeur een salade met daarnaast een stukje vlees, vis of wat pasta. Vooral salades zijn lekker voor op vakantie. Ze bevatten veel vezels en weinig calorieën.

Bewegen is gezond

Naast heerlijk genieten en luieren is het belangrijk om actief te blijven. Bewegen is en blijft gezond. Ga eens lekker wandelen, bergbeklimmen, een waterval bezoeken, mountainbiken of leuke excursies doen. Je verbrandt ongemerkt weer eens wat extra calorieën en je voelt je er ook wat fitter bij.

Verder is je vakantie een periode om van te genieten. Gun jezelf ook iets. Af en toe iets lekkers eten kan geen kwaad. Probeer vooral te genieten en maak bewuste keuzes.